Картина восьма как щемят «Сірого”, а он не колется.
Картина восьма «сповідь Марічки»
Кімната для побаченнь.
Жінка-контролер (до Марічки)
- Десять минут. И что-бы ничего лишнего.
(До о. Йосипа)
- Батюшка, только быстро. Пока шмон идет. Я Вам крашанки принесла к Паске. Так вы уж за здоровье раба Божьего Алешеньки помолитесь. Сыночек мой, полиомиелит у него.
О. Йосип (м’яко):
- Я пам’ятаю, дитино, не хвилюйся, Господь милосердний. Йди з миром.
Благословляє її. Двері зачиняються. Марічка стає до сповіді.
- Отче, я боюся, що коли я відмовлюся, не піду сама, піде хтось інший і вони його просто вб’ють. Як Романа.
- До цього не можна допуститися. Досить. Згадай про Авраама. Богові потрібна любов, а не жертви. Потрібні живі, щоб свідчити про українську справу тут.
- Але ж це означає, здатися?
- Це все слова, дочко. Що вони змінять? В тобі? В ньому? В них? В нас усіх?
- Отче, коли б не…
Виразно вагається Марічка
- Кажи дочко, не бійся. Коли б не мій сан подумала-би, що маєш справу з їх агентом?
Присоромлена Марічка киває.
- Невже для Нього існує різниця між нами і ними? Коли Він прийшов нас спасти, в Юдеї аж кипіло від революціонерів, а Він чомусь обрав рибалок.
- Отче, я організаційне приречення складала.
- Ти в храмі Господньому перед Богом присяглася бути вірною дружиною, оберігати чоловіка, навіть від нього самого.
- Ми у в’язничній каплиці вінчалися, з організаційної необхідності – щоб зв’язки підтримувати.
- Не праведник в соборі, а грішник у в’язниці, чи в бункері до Бога ближче.
Подорож у часі Вінчання Василя та Марічки у польській в’язниці 1938 рік.
- Отче, я його більше не кохаю.
- Це пусте, доню. Натура своє бере. Аби ти в душі лишалася йому вірною. Як Марія-Магдалена Спасителеві. Ти цю історію знаєш? (Оповідає анекдот )
Коли Спаситель йшов Єрусалимом то побачив натовп, який хотів побити камінням блудницю. Він їм і каже “Хто без гріха – нехай перший кине в неї камінь”. Всі замовкли, раптом з натовпу летить велика каменюка і влучає Марії-Магдалені просто в груди. А Ісус на те “Мамо, я ж вам казав “Сидіть вдома!”
(Марічка сміється крізь сльози)
- Йди з Богом, дитино. Передай моє благословіння чоловікові. Блаженні миротворці бо їх є. Нічого не бійся. Не забувай, наш Бог вміє виходити з могили. Христос воскресе!
(Наділяє її крашанкою)
- Воскресе й Україна!
Шепоче Марічка.
Картина девята
Кімната для допитів. Якийсь «опер» диктує Марічці заяву про співпрацю. Птічкін спостерігає за перебігом формальностей, власне за виставою.
- Пишите. Обязательство.
- Як писати, як об’ява?
- Ты что, по-русски не понимаешь?
Дратується той, та до нього якось доходить, що Марічка вочевидь не вміє і не буде писати російською. Він підкочує очі під лоба, перекладає українською:
- Зобов’язання. Я Савчик Марія Їгнатіївна, 1919 року народження, яка проживає
- У внутрішній тюрмі МВС
Невинно додає Марічка. «Опер» дратується на її шпильку.
- Пиши: тимчасово не прописана, добровільно зобов’язуюся співпрацювати с органами государственной…
- Кх-кх.
Кашляє Птічкін.
- Отставить! Пиши – з органами внутрішніх справ Української Радянської Соціалістичної Республіки. Факт своєї співпраці зобов’язуюся тримати в таємниці. Свої повідомлення підпис-ува-ти-ми-ме-му…
«Опер» остаточно заплутується в довгих дієприслівникових зворотах офіційного правопису. Птічкін, який виразно насолоджується цією сценою, нарешті перериває комедію.
- Что Вы там понаписывали?
Марічка, яка водить ручкою по паперу, висолопивши від надмірної старанності кінчик язика, подає оперу аркуш. Той виразно тетеріе. Птічкин витягає аркуш у нього з-поміж пальців: на малюнку смугастий котик лежить догори лапками в калюжі крові, але старанно забандажований з великим красивим бантом на животі. Птічкін:
- Если верить такой буржуазной лженауке как психоанализ, Ваше подсознание сигнализирует, что Вы вполне смирились с действительностью и готовы сотрудничать. Обойдемся без формальностей.
Складає малюнок, вкладає його до кишені.
- А теперь…
Робить єлегантне па, наспівує
- Поедем красотка кататься…
Марічка вказує на в’язничний сарафан
- Що, в цьому?
Зміна декорацій
Марічка знов гола (вже без бандажу) стоїть під гаслом «На свободу с чистой совестью», поруч вигородка з унітазом.
Марина заносить жмут речей.
- Одевайтесь.
- Їдемо на процедури, сестро?
В’їдливо цікавиться Марічка.
- Да, на водные.
Картина десята
Пароплав на Дніпрі. Сутеніє, небо заступають темно-гранатові хмари, повітря виразно стає гострим, холодним, заноситься на бурю. Дніпро чорніє немов безодня, у воді відбиваються лише вогні пароплаву.
«Птічкін» та Марічка самі в ресторані на палубі. Десь поруч, майже непомітна в темряві, чаїться Марина. Порухом долоні «Птічкін» відсилає кельнера, який змагає прибрати стола перед бурею. Той без жодного слова зникає. Нараз, Марічка, як завжди, заглиблена у власні невеселі думи, чує що «Птічкін» стиха, під ніс, співає. Прислуховується до слів. Вона ніколи раніше не чула цієї пісні.
- «Пистолет мой заряженый,
Черный ворон, я не твой.»
Він подивився на неї, їх погляди схрестилися. На мить Марічці здалося що ця чужа, ворожа, зверхня людина розуміє її стан. Його сині, вицвілі від безвстиду та зневіри в людство очі, видавалися не такими проникливими, свинячо маленькими, як зазвичай.
- Час повертатись до чоловіка, Марічко. З Москви надійшов дозвіл на проведення операції. Давай, вип’ємо. Ну, за успех нашего безнадежного предприятия.
П’ють. Встають, ідуть до каюти. Марина за ними.
(Зміна декорацій. Каюта пароплаву)
- Здається, про місце зустрічи та умовні сигнали ми домовились. Зв’язківець моя людина – можеш йому довіряти.
Птічкін викладає на стіл перед Марічкою її пістолет, пачку грошей.
- Пересчитайте, здесь Ваши двадцать тысяч семьсот рублей, номера банкнот не записаны. Осторожно – пистолет заряжен. Это если надумаете сбежать - пригодится.
Дивиться їй в очі.
- Мы теперь в одной лодочке, и все с веслами. Только я могу спасти твоего мужа, он – меня, а ты – нас обоих. Такая вот неевклидова геометрия.
Дістає пляшку Московскої”
- А это ему. Он поймет.